Eyh Cinta?

Assalamualaikum & selamat sejahtera
Nad mulakan pembicaraan dgn bismilahirohmanirahim...

                                   gambar contoh sahaja jgn ikut yer! suami isteri x per..

Oke.. korg tgk tajuk mesti faham kan?? arinie Nad nk citer pasal cinta..
 cinta nieh ada banyak katogeri sebenarnyer.. ada cinta monyet.. cinta main2..cinta sejati..cinta pada ilahi.. huh? banyak right??

Nad pown pernah bercinta dengan budak di fb gak xpi x lama lah.. bercinta sekali jer alah, cinta monyet hehe:) dier tuh ensem mna leh ngan nad.. nad x lawa , x pandai mana pown .. hehe tapi semua org berhak merasa cinta.. tapi kita ada juga x berhak cinta jika.. example cinta sesama lelaki..cinta sesama perempuan..dan banyak lagi..

lelaki ada 1 nafsu 9 akal , wanita ada 9 nafsu 1 akal..
 ( Kisah Rabiatul Adawiyah dan Hasan Al-Basri)
Rabiatul Adawiyah : Hai Hassan,dalam berapa bahagiankah Allah menciptakan akal?
Hasan Al-Basri : 10 bahagian,9 untuk lelaki 1 untuk wanita.
Rabiatul Adawiyah : Dalam berapa bahagiankah Allah menciptakan nafsu?
Hasan Al-Basri : 10 bahagian,9 untuk wanita 1 untuk lelaki.
Rabiatul Adawiyah : Hai Hasan,aku dapat menguasai 9 nafsu dengan 1 akal,sedangkan kamu,pihak lelaki tidak dapat menguasai 1 bahagian nafsu dengan 9 akal yang kamu dapat.

 ------------------------------------------------credit to farah shahirah------------------------- 

sekarang korg dah mula pelik right? mengapa saya bercerita tentang nafsu?? 

nafsu sebenarnya ada kena mengena dengan cinta that y saya cite benda nieh..okeh nafsu kadang kala kita x boleh nak kawal.. itulah yg terjadi sekarang.. terjadinya kahwin sebelum nikah iaitu zina.. zina ini dosa berat selain mengumpat dan lain2

cinta terbahagi kepada 3 :-

CINTA daripada SYAITAN : 
   Cinta jenis ni datang dari syaitan.cnth :-pada suatu hari.aku keluar bersama teman wanita aku.kami pergi,makan-makan,tengok wayang,main bowking dan lepak.benda ni mungkin terjadi pada Hari Kekasih.aku berzinah dengan perempuan tu.selang tiga bulan.mengandung anak luar nikah.kami melangsungkan perkahwinan.cinta ni datang dari syaitan.kerana perkahwinan mengikut hawa nafsu.cinta jenis ni tak berkekalan.
 
CINTA daripada JIN :
   Cinta jenis ni datang dari jin. cnth : Si awek di tempat kerja aku ni cantik.aku suka dia dan dia tak suka pada aku.awek ni pangkat besar dalam pejabat.pada suatu hari, aku pergi jumpa bomoh suruh bomohkan awek di tempat kerja aku tu.kemudian dia jatuh cinta pada aku.suruh mak aku masuk meminang,pinangan diterima.kami melangsungkan perkahwinan.cinta jenis ni datang dari Jin.mana boleh paksa orang suka pada kita.perkahwinan ni tidak berkekalan.

CINTA daripada ALLAH :
   Cinta nieh best.. cinta jenis ini cnth : bak kata orang.apabila mata ke mata, hati ke hati dan bibir mulalah berbicara kata cinta.cinta yang tulus ikhlas beserta keimanan yang kental.kami sama-sama suka.semua terjadi kerana keimanan dihati kami.lalu aku suruh mak masuk meminang.pinangan aku diterima.kami melangsungkan perkahwinan.cinta jenis ni datang dari Allah.InsyaAllah….akan bahagia kekal hingga ke anak,cucu dan cicit….micit ada tak.cinta dan anugerah yang tidak ternilai.


 Kesimpulan disini :-
   biarlah kita bercinta ,cinta itu dari Allah bkn dri nafsu yg bkn2 smata2 ..
oke itu jerlah nk cerita..terima kasih kerana membaca..

                                                                          credit to ali-alridha & farah syahira


Comments

Popular posts from this blog

Jejaka/lelaki Idaman

New life and new feeling

Misi Berjaya!!